Blog & Nieuws | Lemon Pit

Wil jij ook sterke en gezonde botten?

Gepubliceerd op: .

Sterke en gezonde botten uitgebeeld door een skelet

Vroeger hoorden we niets anders dan dat we veel melk moesten drinken voor gezonde botten. Nu blijkt dat we veel meer calcium uit hele andere voeding kunnen halen en nog belangrijker, dat er nog andere stoffen nodig zijn voor het hebben van gezonde botten!

Gezonde botten

Na jarenlange studies rondom vitamine K en in het bijzonder vitamine K2, hebben wetenschappers ontdekt dat vitamine K2 een grote bijdrage levert aan onze gezondheid. Zo hebben verschillende studies aangetoond dat vitamine K2 een belangrijke rol speelt bij het versterken van onze botten en het verminderen van de kans op Osteoporose (poreus/zwak bot).

Flexibele bloedvaten

Wetenschappelijk bewezen is dat vitamine K2 bijdraagt aan het behoud van flexibele bloedvaten waardoor het risico op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten aanzienlijk verminderd kan worden. Wanneer we ouder worden, is er een grote kans op stijvere bloedvaten. Dit kan veroorzaakt worden door verlies aan elasticiteit of door verkalking van de bloedvaten. Al denken we bij het woord flexibel vaak alleen aan onze spieren, flexibele bloedvaten zijn van levensbelang. Verschillende studies tonen aan dat vitamine K2 de ontwikkeling van arteriële stijfheid tegengaat en dus bloedvaten flexibel houdt.

Vitamine K2 is een anti-aging stof die gezonde botten en bloedvaten ondersteunt. Naast het verminderen van arteriële stijfheid, vertraagt vitamine K2 ook de ontwikkeling van leeftijd gerelateerde botontkalking (Osteoporose).

Hoe weet je of je een vitamine K2 tekort hebt?

Er zijn maar een paar symptomen die kunnen wijzen op een vitamine K2-tekort: vaak last van blauwe plekken of bloedneuzen, wondjes die lang doorbloeden of aderverkalking. Zoals voor veel gezondheid gerelateerde zaken geldt, is meten weten, via bijvoorbeeld een bloedonderzoek.

Voor wie is vitamine K2 geschikt?

Het westerse eetpatroon bevat veel te weinig vitamine K2. Voedingsmiddelen die onder andere K2 bevatten, zijn:

  • Natto (Traditioneel Japanse maaltijd, gemaakt van gefermenteerde sojabonen)
  • Harde kaassoorten
  • Zachte kaassoorten
  • Eigeel
  • Boter
  • Kippenlevertjes
  • Salami
  • Kippenborst

Eet je van dit alles niet veel of lust je dit überhaupt niet, dan is het innemen van extra vitamine K2 een mooie aanvulling voor iedere westerling. Denk goed na waarom je suppletie neemt. Belangrijk is dat je eerst naar je voedingspatroon kijkt en aanvult waar nodig, maar nooit teveel of onnodig. Heb je wel een tekort, dan is het zeker aan te raden K2 als suppletie te nemen, zodat ook je botten en aderen lang flexibel en gezond mogen blijven. K2 is uiteraard via Lemon Pit te verkrijgen, dit kan via de mail of bij onze balie.

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief