Blog & Nieuws | Lemon Pit

De ultieme 15 minuten vakantie yoga serie

Gepubliceerd op: .

Rowena Wijnands

Op vakantie heb je heerlijk de tijd maar niet je eigen yoga docent bij de hand om eens lekker, op je eigen moment je yogales te volgen. Veel mensen zijn vol goede moed als ze op vakantie te gaan, met de yoga mat onder de arm om nu toch echt eens de yoga in de vakantie te gaan beoefenen. Maar wij mensen, zijn vaak gemakkelijk aangelegd, je zit net met je drankje heerlijk niks te doen en eenmaal op je yoga mat aanbeland weet je eigenlijk helemaal niet wat je moet doen.

Ook al volg je iedere week je yogales, zelf de yoga beoefenen uit het blote hoofd, is andere koek. Hieronder hoe jij je ultieme yoga serie kan leren opbouwen! En goed nieuws, deze hoeft maar 15 minuten in beslag te nemen om gewoon soepel, fit te houden en nog belangrijker je lichaam even een korte boost te geven, waar jij de hele dag profijt van hebt.

Stappenplan

  1. Je gaat in de les jou favoriete zonnegroet onthouden! Dat betekent dat je wat bewuster gaat zijn van de volgorde van de zonnegroet en doe deze thuis even voor jezelf of deze ‘erin’ zit qua volgorde. Deze doe je 3 x in je serie als start.
  2. Vanuit dezelfde zonnegroet, kan je vanuit de Downward Facing dog positie naar een krachtige Warrior Pose of een Lunge positie. Kijk wat goed voelt qua positie voor je armen (hoog, laag, bid, naar voren). Kortom kies 1 of 2 posities met je bovenlichaam en je armen zodat je 2 krachtige houdingen doet, nadat je lekker warm bent door de zonnegroet.
  3. Zwaarder/intenser maken van de oefeningen doe je door niet 5 maar 8 ademhalingen de houding te beoefenen en vooral aan je techniek te blijven denken! Hoor je ook al de stem je yoga docent(e) in je hoofd?!?
  4. Doe een staande balans houding. Kijk en oefen van welke jij een glimlach krijgt en deze ga je in je serie doen.
  5. Doe 1 zonnegroet en vanuit de Downward Facing Dog positie stap je ‘kruislinks’ met je voeten achter je polsen tot een zittende houding.
  6. Kies 2 rotaties uit en tussendoor doe je 1 vooroverbuiging.
  7. De vooroverbuiging doe je met lengte en een rechte rug met een goede bekkenkanteling zodat je niet gaat smokkelen. Zodat je ook gelijk echt je rug traint.
  8. En dan ben je al klaar voor je ontspanning/Savasana/korte rustige ademhalingsmeditatie */of kijk gewoon de natuur in voor enkele minuten. Je maakt de keuze die bij de omgeving past waar je bent. Soms is dat niet liggen op je rug maar juist zitten eventueel met je ogen open (zonder oordeel, zonder controle, gewoon lekker kijken en waarnemen).

*Tip voor een fijne ademhalingsmeditatie: ga zitten en zet iedere top van je wijsvingers zacht halverwege en naast je neus (aanraking geeft al rust), adem zacht in via beiden neusgaten, laat de vingertoppen iets los van je gezicht en maak een klein kommetje/nestje van je handen (waarbij de buitenkant van de pinken elkaar alleen raken), blaas zachtjes via je mond uit in dat kommetje. Je blijft zo met je aandacht bij je ademhaling en bij je gezicht die rust en aandacht krijgt = focus.

Nog veel leuker is om dit samen met je mede-yogi’s te gaan doen in jouw eigen yogales. Neem pen en papier mee en ga samen met je mede-yogi deze 15-minuten serie maken. Vraag dan vooral aan je docent de tips en trics qua techniek en opbouw van je serie en de houdingen!

 

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief