Blog & Nieuws | Lemon Pit

Hoe bereid ik mezelf voor om te gaan wielrennen?

Gepubliceerd op: .

Voeten van wielrenners op racefietsen

Het wielrenseizoen is weer begonnen! De eerste toertochten zijn een feit en de Tour de France gaat bijna van start. Heerlijk om optimaal te genieten van het buitensporten op de racefiets. Hoe haal je het beste uit jezelf en het seizoen?

Misschien heb je jezelf een doel gesteld en werk je bijvoorbeeld toe naar een toertocht. Hieronder een aantal tips voor een goede voorbereiding.

  1. Begin met het opbouwen van een basis. Ga werken aan je conditie. Ervaar hoe het voelt om op de fiets te zitten en bochten te rijden. Je conditie verbetert als je afwisseling hebt in je training. Combineer duur-trainingsvormen. Training die hiervoor uitermate geschikt zijn, zijn drempeltrainingen, extensieve duurtrainingen en intensieve duurtrainingen.
  2. Snelheid opvoeren. Je gaat je tempo verhogen. Je zoekt je grenzen op en voelt wat dat met je doet.
  3. Combineer snelheidstraining en duurtraining. Hiermee kom je uit je comfortzone. Afwisseling houdt het leuk en je wordt er écht sterker van. Wissel intervaltrainingen af met gewone trainingen. Je werkt aan kilometers draaien, snelheid en duur.
  4. Wil je graag de Mont Ventoux gaan berijden? Start op tijd met weerstandstrainingen. Zorg dat je conditie goed is voor je start met weerstandstrainingen. Niet eerder. Weerstand bouw je vrij snel op in tegenstelling tot conditie. Starten met één weerstandstraining per week is voldoende. Je hoeft geen enorme bergen in het buitenland op te zoeken om te trainen. De Amerongse berg ligt op fietsafstand!
  5. Gaat het goed en smaakt het naar meer? Top! Maar loop niet te hard van stapel en verhoog je doelen met kleine stapjes. Je zult er meer profijt van hebben dan dat je alle remmen losgooit.
  6. Zorg ervoor dat je spieren kunnen herstellen. Spierherstel bereik door rust te nemen en op je voeding te letten. Je hebt aminozuren nodig voor groei en reparatie van spierweefsel. Aminozuren zitten onder andere in ei, kip, vis, cashewnoten, amandelen. Je voelt zelf het beste aan wanneer je hersteld bent. Afhankelijk van de training, je conditie en je fysieke gesteldheid heeft het lichaam gemiddeld zo’n 48 uur nodig voor een optimaal herstel.

We wensen je veel plezier en mooi fietsseizoen!

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief