Lenig worden

Gepubliceerd op: .

Lenig worden uitgebeeld door een vrouw die op een yogamat staat in een yogahouding

Ik wil lenig worden!

Heel vaak krijg ik als yogadocente de vraag: hoe word ik lenig? Tezamen met de eigen constatering van de yogaklant, dat hij/zij stijf is, niet soepel en nog veel meer ‘pittige’ oordelen over het eigen lichaam. De meeste mensen zijn leniger dan ze denken, maar hebben in hun hoofd al het idee verankert, dat ze zo stijf als een ‘plank’ zijn, niks kunnen en zeggen dit ook al jaren tegen zichzelf of het wordt tegen ze gezegd. Daar word je ook niet leniger van. Maar veel belangrijker is: wat is lenig zijn op spierniveau?  

Wat is lenigheid op spierniveau en waarom is dat zo belangrijk om te weten?

 Er is veel onzin op het gebied van lenig worden, omdat er (helaas ook onder de yogadocenten en yogavormen die gegeven worden) weinig kennis is over wat het ‘verlengen’ van een spier eigenlijk is. Spierweefsel bestaat uit verschillende soorten vezels o.a. bindweefselvezels. Belangrijk om te weten als achtergrondinformatie: bindweefsel is verspreid in alle weefsels en organen van het lichaam en heeft het vermogen om zich constant aan te passen aan de opgelegde functies en eisen. Vooral de bindweefselvezels (hier hebben we 3 types van) spelen een rol bij de trekbelasting. De collagene vezels (onderdeel van bindweefselvezels) zorgen voor een enorme trekkracht. Het rekken van bindweefsel leidt niet tot een verlenging van o.a. collagene vezels maar tot een grotere onderlinge verschuifbaarheid van de vezels. Even kort gezegd: het onderling verschuiven van de vezels ten opzichte van elkaar, zorgt voor lenigheid. Dus het ‘verlengen’ van een spier gaat niet over langer worden, maar over de verschuifbaarheid van vezels ten opzichte van elkaar.

Hoe zorg je ervoor dat je leniger gaat worden?

  • Goede voeding (goede opname van goede voedingsstoffen)
  • Voldoende water drinken
  • Goede doorbloeding (bewegen, goede voeding, gezond vaatstelsel)
  • Technisch goede beweging (geen overbelasting door de juiste technieken) en met spierspanning. Rekken kan niet zonder spierspanning in de rekoefening.
  • Niet minutenlang in een complexe yogahouding gaan zitten/liggen, zoals bijvoorbeeld een Duifpositie/Eka Pada Raja Kapotasana, waarbij je streeft naar ontspanning in de houding (zoals met de Yin Yoga waarbij het streven is om spieren ‘los te laten’ zodat je flexibeler gaat worden????). Je spieren worden hier niet flexibeler van!
  • Gezond besef over je eigen lichaam. Vaak ben je leniger dan je denkt en het helpt je als je hier ook een reëel beeld over krijgt. Lenig zijn wil niet zeggen dat je bij je tenen moet kunnen komen.

Aan de slag! Oefeningen om leniger te worden

Je kunt dus al beginnen met de basis om leniger te worden en dat is gezond gaan eten en geregeld bewegen. Neem hierin de volgende aandachtspunten mee:

  • Warm eerst je lichaam op door te bewegen. Bijvoorbeeld met zonnegroeten in de yoga. Je spieren zullen dan ook ‘klaar’ zijn (= goede doorbloeding) om met de juiste bewegingen leniger te worden.
  • Train bij de juiste yogadocent. Een goede yogadocent heeft kennis in huis. Stel maar eens de vraag wat er met een spier gebeurt als deze ‘leniger’ gaat worden.
  • Neem de tijd bij rekoefeningen en besef dat er met 1x in de week rekken er niet zoveel gebeurt dan je wellicht zou willen.
  • je wordt niet leniger wanneer je een ‘wippende’, ‘vlinderende’, ‘inverende’ of ‘bouncende’ beweging maakt met de oefeningen. Veel mensen denken dat als je korte, snelle ‘inverende’ bewegingen maakt in de stretchhouding je dan sneller leniger wordt. Dit is een misopvatting! In yogaland wordt nog weleens de vlinderhouding gegeven, waarbij je de voetzolen tegen elkaar plaatst en dan met je knieën een vlinderbeweging gaat maken. Je wordt daar niet leniger van. Je spierweefsel krijgt namelijk stressprikkels en zal als gevolg daarvan, alleen maar stijver worden.

Een stappenplan om je lenigheid te vergroten

  • Kijk eerst naar wat je nu al kunt als je bezig bent in je yogales.
  • Beschrijf wat lenigheid voor jou inhoudt.
  • Wat zou je willen op het gebied van lenigheid? (Schrijf hier wat voorbeelden van op).
  • Weet je wat je moet doen om dit bereiken en heb je dit ervoor over?
  • Kijk naar je eigen bouw en achtergrond in het sporten. Schrijf op wat voor bouw je lichaam heeft.
  • Schrijf op hoeveel tijd je per week besteedt aan sporten. En hoeveel tijd je tijdens je sport neemt, voor rekoefeningen.
  • Vergelijk je vooral niet met een ander. Wees je bewust dat veel yogadocenten en yogi’s die je ziet in de meest prachtige filmpjes een ballet-, dans/of -turnachtergrond hebben (dus velen jaren met de sport bezig zijn en heel veel uren hieraan besteden). Veel van deze mensen zijn ook nog eens hypermobiel.

Wil je meer kennis opdoen, lees dan onze blogs, waar we de zin en onzin duidelijk uitleggen, zodat jij ook je eigen yogaexpert gaat worden.

Het is belangrijk en waardevol om kennis te hebben over het lichaam, maar vergeet vooral niet te genieten van jouw yogalessen met jouw unieke lichaam.